اخبار
- وزیر کار:
- نظام مالیاتی کشور باید از رونق تولید ملی حمایت کند
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمینار یک روزه «نقش سرمایه انسانی در رونق تولید»، کارگر را ستون فقرات تولید دانست و تاکید کرد: کار به عنوان مفهومی بسیار ارزشمند برای ما دارای اهمیت و مورد تکریم است و در ۲۱ سال گذشته رهبرمعظم انقلاب، همواره شعار سال را بر مبنای موضوعات اقتصادی قرار داده اند.وی ادامه داد: هر ساله تلاش ما برای رونق تولید ملی بوده است، اما در سالی که رونق تولید ملی نام گذاری شده است باید تدبیری جداگانه برای تولید محوری گسترده شود و معنای تولید محوری در سال جاری این است که نظام مالیاتی ما دارای سیاست گذاریهای جداگانهای باشد.شریعتمداری تاکید کرد: نظام مالیاتی کشور باید از رونق تولید ملی حمایت کند، وقتی سال رونق تولید ملی است و محور تولید کارگران هستند توجه به معیشت کارگران به عنوان یکی از مهمترین اصول کار باید مورد توجه تصمیم گیران قرارگیرد.وی خاطر نشان کرد: درپایان سال گذشته تلاش کردیم برای نخسین بار در تاریخ اقتصاد ایران هم زمان مزد کارگران را همراه با خواروبار، کمک هزینه مسکن و پایه سنواتی افزایش دهیم، اما با اینکه این تصمیم بی سابقهای بود میدانیم که همچنان میان درآمد و معیشت زندگی کارگران فاصله وجود دارد. طبیعتا توجه به معیشت کارگر پس از تعیین دستمزد به پایان نرسیده است و ما باید حتما در طول سال تلاش کنیم تا با فعالیت جدی تعاونیهای امکان در سراسر کشور شرایط مطلوبی را برای زندگی کارگران فراهم کنیم.وی افزود: اگر امسال سال رونق تولید ملی است؛ معیشت کارگران نیز به عنوان ستون فقرات تولید و به عنوان اینکه انسان، محور تولید است باید مورد توجه جدی قرارگیرد یعنی اینکه باید در مورد مسکن کارگران با وزارت راه و شهرسازی به جمع بندی روشنی برسیم.شریعتمداری یادآور شد: باید با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تدوین مقررات لازم و برای تامین تسهیلات لازم برای خرید مسکن و هم با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن کارگران توجه ویژه داشته باشیم.وی اظهار کرد: برای حل مشکل جامعه بازنشستگان کشور نیز تلاش مشابهی را آغاز کرده ایم به عنوان مثال نرخ حداقل دستمزد رشد یافته در حقوق حداقلی بازنشستگان نیز درست معادل همان ۵/۳۶ درصدی کارگران به تصویب رسید و سازمان تامین اجتماعی در همین اردیبهشت این مبلغ اضافه را اعمال میکند که هیچ منتی نیست، اما تا کنون سابقه نداشت و ما تلاش کردیم این کارخوب در همین ماه انجام شود.شریعتمداری گفت: درسال رونق تولید توجه به انسان محوری در امر تولید یعنی توجه به اقتصاد دانش بنیان.وی افزود: قرار بر این شد که با تمام شماری میزان اشتغال ناشی از وامهای ارزان قیمت، لیست افرادی که از این نوع وام استفاده کرده اند در سایت وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی و سایتهای استانی با شفافیت منتشرشود تا همه بدانند چه کسانی از وام ارزان قیمت برای چه میزان اشتغالی در چه نقطهای از کشور برخوردارشده اند تا در شش ماه دوم سال با نقطه قوت بیشتری مسیر را طی و از تولید حمایت کنیم. این منابع باید در اختیار اقتصادهای دانش بنیان قرارگیرد. اقتصاد دانش بنیان برمبنای فکر و اندیشه جوانان و نخبگان ایرانی است.وی اضافه کرد: منابع و تسهیلات باید در اختیار اقتصاد دانش بنیان قرار گیرد.شریعتمداری یاد آورشد: منابع اشتغال خانگی در قالب وام ارزان قیمت نیز باید در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گیرد.
===============
- تاکسیهای شهری توانایی رقابت با تاکسیهای اینترنتی را ندارند
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص فعالیت تاکسیهای اینترنتی در پایتخت، اظهار کرد: تاکسیهای اینترنتی در پایتخت بدون مجوز فعالیت میکنند و این نداشتن مجوز، فعالیت آنها را غیرقانونی کرده است.وی افزود: به دنبال آن هستیم که طبق ضوابط موجود فعالیت تاکسیهای اینترنتی پایتخت را قانونی کنیم.علیخانی بیان کرد: برخی از مدیران تاکسیهای اینترنتی نمیخواهند که در چارچوب قانون فعالیت و خدمات خود را به صورت قانونی به مردم ارائه کنند که این کار اشتباه است.وی افزود: اخذ مجوز برای تاکسیهای اینترنتی موجب قانونمند شدن کار این تاکسیها، جدی گرفتن معاینه فنی و افزایش ایمنی سفر شهروندان میشود و در چنین شرایطی معافیتهای مالیاتی شامل حال ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد، در حالی که امروز به این علت که مجوزی برای فعالیت آنها صادر نشده است، از تمام امکانات و معافیتها بیبهره هستند.وی تصریح کرد: طبق قانون حمل هر گونه بار و یا مسافر در سطح و حریم شهرها باید تحت نظارت شهرداری باشد و اشخاصی که تحت نظارت شهرداری فعالیت دارند، از پرداخت ارزش افزوده معاف هستند.وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار تاکسیران در پایتخت، گفت: برای کاهش آلایندگی تاکسیهای شهر تهران از سال گذشته تلاش شده که این ناوگان نوسازی و هیبریدی شود، چرا که در سالهای اخیر ۵۰۰ هزار تاکسی اینترنتی که پایبند به هیچ گونه ضوابطی نیستند وارد پایتخت شدند.وی افزود: حال چرا باید به ۸۰ هزار راننده تاکسی فشار وارد کنیم که هر شش ماه یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و از سوی دیگر نیز فشار بیاوریم که تاکسیها باید نوسازی شوند. این در حالی است که شخصی دیگر با یک خودرو پراید از رده خارج شده در یکی از این شرکتهای تاکسی اینترنتی مشغول فعالیت است و نه به دنبال معاینه فنی میرود و نه به مسائل دیگر اهمیت میدهد.علیخانی افزود: حال رانندگان تاکسی با تمام هزینهای که انجام میدهند توانایی رقابت با کرایه ارزان تاکسیهای اینترنتی را ندارند، زیرا تاکسیهای اینترنتی کیفیت خدمات و ایمنی مسافر را فدای کرایه ارزان میکنند.وی تاکید کرد: تاکسی اینترنتی شغل خوبی است اما باید توجه داشت که فعالیت این قبیل تاکسیها باید تحت نظر قانون و شهرداری تهران باشد که امروزه این فعالیت به صورت غیرقانونی است و بر فعالیت آژانسهای کرایه اتومبیل اثر گذاشتهاند.