اخبار
- یک مقام مسئول خبر داد؛
- پهلوگیری ۹کشتی کالای ترانزیتی افغانستان در چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از تخلیه و بارگیری ۹ فروند کشتی حامل کالاهای ترانزیتی افغانستان در بندر چابهار طی یک سال اخیر خبر داد.بهروز آقایی در حاشیه بازدید سرمایه گذاران خارجی از بندر چابهار در تشریح جزئیات ظرفیت ها و قابلیت های این بندر گفت: بندر شهید بهشتی بر اساس پنج فاکتور ارتقای ترانزیت و ترانشیپ کالا، توسعه ترافیک و مسافرت دریایی، پیوند میان کشورها با شعار «چابهار؛ دروازه ملل»، توسعه تعاملات زیست محیطی و ... توسعه یافته است و در چند سال اخیر ۲۰۳ هکتار از اراضی این بندر از دریا استحصال شده و به عنوان اراضی پسکرانه ای این بندر مورد استفاده قرار می گیرد.وی ادامه داد: در فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار پنج اسکله به مجموع اسکله های موجود اضافه شد و درافت (آبخور) اسکله های بندر چابهار به ۱۶ متر رسیده است.مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان یادآور شد: بندر چابهار در حال حاضر هیچ محدودیتی در پذیرش کشتی ها از نظر بزرگی یا اقیانوس پیما بودن آنها و همچنین فصول یا بازه های زمانی سال ندارد. بعد از تکمیل زیرساخت های این بندر اقدام به انتقال و نصب تأسیسات بندری شامل جرثقیل ها و دستگاه های مکنده غلات کردیم که مجموع این دستگاه ها ۳۰ دستگاه استراتژیک است و ۸ دستگاه مکنده غلات با سرعت تخلیه ۶۰۰ تن در ساعت بخشی از تجهیزات هستند، بنابراین از نظر تخلیه نوع کالا نیز محدودیتی در بندر چابهار نداریم.آقایی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون ۹ کشتی حامل کالاهای ترانزیتی افغانستان با کمترین زمان در بندر چابهار پهلودهی و تخلیه شده و در ۱۲ سال گذشته بیشترین میزان تخلیه و بارگیری در این بندر به ۱۱ ماه سال ۹۷ اختصاص دارد. بیش از ۵۰ درصد این کالاها به صورت مستقیم از بنادر مبداء خارجی وارد چابهار شده است.
===============================================
- معاون وزیر جهاد کشاورزی:
- انحصاری در واردات گوشت نیست
علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: بر خلاف ادعای مطرح شده مبنی بر وجود انحصار در صدور مجوز واردات گوشت، تاکنون به ۲۷۴ شرکت برای واردات حدود ۳۰۰ هزار تن گوشت مجوز داده شده است.وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته اطلاعات غلطی در برنامه مطرح شد، از دست اندرکاران برنامه پایش خواست تا کسانی که متخصص در امور واردات گوشت هستند و اهلیت دارند به این برنامه دعوت شوند تا از ایجاد نگرانی در مردم جلوگیری شود.مهرفرد، موضوع مجوزفروشی واردات گوشت را نیز تکذیب کرد و با اشاره به اقدامات بدخواهان برای عدم دسترسی ایران به منابع ارزی خود گفت:مقداری گوشت در بنادر کشور موجود است، اما هنوز نتوانسته ایم آن را ترخیص کنیم.وی ادامه داد: این گوشتها با اعتماد طرف خارجی به طرف ایرانی به کشور وارد شده و بانک مرکزی اغلب این محمولهها را تخصیص ارز داده، اما پول به حساب فروشنده منتقل نشده تا فروشنده اسناد را به خریدار داخلی برساند و طرف ایرانی بتواند محمولهها را ترخیص کند.مهرفرد افزود: بدون داشتن اسناد، امکان ترخیص وجود ندارد.وی درباره قیمت گوشت گوسفند گرم وارداتی، گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی وارداتی بین ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان متغیر است.معاون وزیر جهاد کشاورزی به شائبه طرح شده مبنی بر فروش گوشت ۴۰ هزار تومانی به قیمت ۱۲۰ هزار تومان، تصریح کرد: قیمت لاشه گوشت گوسفند وارداتی با لاشه گوشت گوسفند داخلی مقایسه شد که غلط است.وی با اشاره به اینکه قیمت ۱۲۰ هزار تومانی نیز برای لاشه گوشت گوسفند داخلی اشتباه است، ادامه داد: بر اساس آمارنامه بانک مرکزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، میانگین قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفند داخلی بین ۷۵ تا ۹۷ هزار تومان متغیر است.مهرفرد گفت: گوشت گوسفند وارداتی برای مصرف کننده به قیمت هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان در میادین میوه و تره و بار، فروشگاههای زنجیرهای و برخی فروشگاههای منتخب عرضه میشود.مهرفر در خصوص فعالیت در زمینه واردات گوشت، تصریح کرد: هم اکنون هیچ سهامی و مدیریتی در هیچ شرکت خصوصی ندارم؛ البته قبل از آن که وارد این مسئولیت بشوم، از گردونه دولت خارج بودم و فعالیتهایی را با برخی دوستان داشتم، ولی وقتی چنین مسئولیتی را پذیرفتم و این موضوع را به همراه اسناد و مدارک به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده ام که میتوانید از این سازمان سئوال کنید.
==============================================
- اخذ عوارض بالا از مسافران راهکار بازگشت سرمایه آزادراه تهران-شمال
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از راه کارها، وضع عوارض بالا از مسافران و خودروهای عبوری در مدت زمان محدود است که در شرایط کنونی در قطعه چهار آزادراه تهران-شمال چنین رویکردی حاکم است.سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ورود دادستان مازندران به پرونده عوارض قطعه چهار آزادراه تهران-شمال، گفت: پروژه آزادراه تهران شمال در بازه زمانی دو دهه اخیر با اعتبارات بسیار بالایی اجرایی و عملیاتی شد و در شرایط کنونی قطعه پایانی این آزادراه به زیر بار ترافیکی رفته است.نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش های ارائه شده، برای هر کیلومتر آزادراه تهران-شمال حدود 60 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، این در حالی است که به طور معمول برای ساخت یک کیلومتر آزادراه حدود10 میلیارد تومان هزینه می شود.وی گفت: حال با توجه به سرمایه گذاری سنگین در اجرای آزادراه تهران- شمال، باید شیوه درستی را برای بازگشت سرمایه به دست سرمایه گذار انتخاب شود.علوی گفت: یکی از راه کارها، وضع عوارض بالا از مسافران و خودروهای عبوری در مدت زمان محدود است که در شرایط کنونی در قطعه چهار آزادراه تهران-شمال چنین رویکردی حاکم است.این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: یکی دیگر از راه کارها، دریافت عوارض پایین از مسافران در مدت زمان طولانی است که در این شرایط روند بازگشت سرمایه بسیار کند و طولانی خواهد بود و عملا سرمایه گذاران راغب به این نوع رویکرد نیستند.نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: به نظر من با توجه به میزان سرمایه گذاری در پروژه آزادراه تهران-شمال، اخذ عوارض از خودروها به میزان نسبتا بالا می تواند منطقی باشد، زیرا در هر صورت سرمایه گذاران باید به منافع خود دست یابند، البته در این مسیر دولت می تواند با ارائه اعتبارات مناسب در جهت کاهش فشار بر مسافران قدم بردارد.